Week 19 Thanksgiving - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Fort WIT - WaarBenJij.nu Week 19 Thanksgiving - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Fort WIT - WaarBenJij.nu

Week 19 Thanksgiving

Blijf op de hoogte en volg Fort

02 December 2019 | Verenigde Staten, Arlington

Donderdag 28 november: Thanksgiving! Dat Thanksgiving groot was in Amerika wisten we wel. Maar dat het zo groot was dat bijna alle winkels dicht waren was een openbaring, vooral als je accu net die dag kapot gaat. Amerika is groot dus we kunnen niet voor heel Amerika spreken maar hier was het echt indrukwekkend, zelfs de (snel)wegen waren heel erg rustig. De historie is niet geheel eenduidig maar op onze school wordt het verhaal verteld van de pilgrims die met de “Mayflower” vanuit Engeland naar Amerika kwamen een slechte oogst hadden en dat de Native Americans (Indianen) hen hielpen met hoe het land te bewerken, eten gaven, kennis van planten etc. zodat de oogst het najaar erop veel beter was en dat de pilgrims toen als dank de natives hebben uitgenodigd voor een feest, Thanksgiving. Op het werk werd een andere versie over een pauze in de oorlog verteld. Wij houden ons vast aan deze mooie gedachtes.

We waren door enkele mensen uit onze omgeving uitgenodigd om het samen te vieren. Wij hadden Evelien en Bente op bezoek, die speciaal in deze periode naar ons waren gekomen. Tja, wat kan er anders op het menu staan dan Turkey! Bij de biologische supermarkt (ja die bestaat, mooie producten maar ook biologische prijzen) hebben we een turkey besteld, de kleinste voor 4 personen, voor onze begrippen 14 personen... Thijs heeft gezellig met Evelien in de keuken gestaan om een heerlijk diner te maken, we hadden van Mirjam (Rian’s vriendin die in Engeland woont) een kookboek over Thanksgiving cadeau gekregen. Vooraf salade met geitenkaas en pecannoten. Als hoofdgerecht luchtige purée, turkey met vulling van appel, bacon en kastanje. Het is hier meer gebruikelijk om deze vulling als gerecht erbij te serveren, vanwege de lange tijd dat de kalkoen in de oven moet, dus geen Mr Bean achtige taferelen in de keuken. Spruitjes en cranberry compote met lokale bourbon. Als nagerecht hadden we de pumpkin pie. Door iedereen werd aangeraden deze vooral niet zelf te maken vanwege het vele werk en mogelijke uitkomst. Vandaar dat wij hem dan ook bij de biologische winkel besteld hadden. Ook de kleinste maat gekocht maar 8 man hadden hier zeker van kunnen eten, en het is meer traditie dan dat het lekker smaakt. Bente had met de kinderen, en Isabel in het bijzonder de versieringen gemaakt. Het was een erg geslaagde, en gezellige avond waarbij we de volgende ochtend merkten dat we niet meer de jongsten zijn….
Wat we al vertelden is dat sommige winkels overdag gesloten waren en om 17:00 open gingen. Dat vonden wij toen vreemd maar nu snappen wij het, vanwege Black Friday! Bente had een nieuwe camera besteld en kreeg op donderdagochtend de mail dat hij binnen was. We kwamen er toen achter dat de winkel dus pas om 17:00 open ging. Dus “snel” even naar de Bestbuy. De hele parkeerplaats stond vol, om het hele gebouw stond een rij om naar binnen te mogen….. Met verbazing zijn we omgekeerd en naar huis gegaan. Aangezien Rian een bereikbaarheidsdienst had kon zij niet drinken en zijn we na het Thanksgiving diner even een rondje door de wijk gereden om ons te vergapen aan de kerstversieringen van de huizen. Wat prachtig, en soms heel kitsch alsof je in de winter Efteling bent. Er stonden nu hele files om überhaupt in de buurt van de winkels te komen. En dat dus op donderdag (Thanksgiving) avond!! Dan moest de vrijdag nog komen! Op vrijdag hebben we rustig opgestart en pas rond de middag zijn we naar de winkel voor de camera geweest, ging toen er soepel. Daarna met zijn allen naar de grootste Christmas store van Texas geweest, bijna een pretpark met al die overdreven dingen en voor migraine patiënten een nachtmerrie met al die lichtjes. We hebben even geïnformeerd naar de prijzen van kerstverlichting. Er zijn hier veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in het decoreren van je huis met kerstversieringen. Dat is niet gratis, helaas. We wilden graag ook een suikerspin huis dat je vanuit het ISS zou kunnen zien. Maar dat wordt nog even sparen.

Vrijdagavond zijn Evelien en Bente naar Houston vertrokken voor hun vlucht de volgende dag. We hebben een heerlijke en gezellige tijd samen gehad. De kinderen hebben ook genoten. Het is dan altijd even wennen als het “bezoek” weg is en iedereen weer in de gebruikelijk routines en waan van de dag moet komen. Morgen weer school, werk en studie voor ons!
Foto's volgen morgen!
Fort