Week 12 New York City - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Fort WIT - WaarBenJij.nu Week 12 New York City - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Fort WIT - WaarBenJij.nu

Week 12 New York City

Blijf op de hoogte en volg Fort

12 Oktober 2021 | Verenigde Staten, Arlington

We hadden een paar dingen op ons verlanglijstje staan voordat we naar de US verhuisden, en eentje ervan was een bezoek aan New York met de kids. We zijn er allebei wel geweest, alhoewel lang geleden in onze studententijd en dit weekend was ideaal met Fall Break/Columbus day 2 dagen extra vrij van school.

Na 3,5 uurtjes vliegen en onze Spotify New York playlist landen we vrijdag op La Guardia en gingen we onze spullen afgooien in de bed and breakfast in Harlem. We passen met ons vijfjes echt niet meer op een hotelkamer, en hadden een mooi appartement met terras en 2 slaapkamers. We gingen gelijk door de stad in, want ik had al weken terug een restaurant op een dakterras bij 5th avenue gereserveerd. We reden langs de luxe hotels en mooie flagship stores en stopten...voor de deur van de Lego flagship winkel!

Tja, het eten moest dus nog even wachten, want we gingen het vrijheidsbeeld van Lego bekijken, de hotdogsstands en nog net op tijd gingen we naar de buren bij Eataly. Dit is een soort foodie paradijs met allerlei verse Italiaanse producten en winkeltjes in een pand, in Europa vrij gewoon maar voor ons super want in Texas zijn delicatesse winkeltjes ver te zoeken, dus we genoten hier extra van! We hadden een tafeltje op het dakterras op de 14e bij een hip restaurantje, waar we onze ogen uitkeken naar de kleding van het uitgaanspubliek (Willem dan) en ook de verlichting van de Empire State Building konden we zien. Na het heerlijke diner gingen we beneden lekkere dingen kopen en te verder te voet naar de Empire State Building en naar Times Square. Er zijn heel wat schermen bijgekomen sinds de laatste keer dat we hier waren! Wel erg leuk voor de kids om dit eens in het echt te zien en wij gingen NY ook door andere ogen zien; he kijk die trappen aan de buitenkant, die zijn van de film Secret Life of Pets! En is het hier mode om je rugzak op je buik te dragen? Nee je moet hier wel op je spullen passen, want we zijn hier niet in Berlicum city. En wat wordt er hier veel getoeterd in het verkeer en zijn mensen wat gehaaster dan in Texas. Leuk om de verschillen zo duidelijk te zien. In NY kost tijd en ruimte geld, iets wat we in Texas minder voelen.

Zaterdag gingen we op tijd op pad, want we hadden kaartjes voor de ferry naar Staten Island voor de pedestal tour van de Statue of Liberty. In Battery Park stond een enorme rij voor de security (overal hadden we airport style security ( riem, schoenen, vloeistof etc.)) die we oplosten met pancakes en koffie, terwijl Tim al een hotdog had gescoord bij zijn favoriete attractie in NY: de hotdogstands. Op de boot hadden we prachtig uitzicht op de skyline, en de 195 trappen in de pedestal waren ook de moeite waard voor het uitzicht en om meer over het standbeeld te leren. De ferry ging ook nog nog langs Ellis Island waar de immigranten destijds aankwamen, best indrukwekkend om je voor te stellen hoe dat destijds geweest moet zijn als je net aankwam. Terug aan land gingen we via de Brooklyn bridge naar Brooklyn, een erg leuke wijk waar Isabel de Christmas store leeggekocht heeft. In het gebied onder de brug zijn veel leuke winkeltjes en we gingen hier naar een andere klassieker: pizza bij Grimaldi's met de hout gestookte oven beneden. Het is nog steeds zo populair dat je er even voor in de rij moet staan, maar dat was de beleving wel waard! De traditionele tafelkleedjes, de maffia achtige don die zijn restaurant doorliep en oh ja, ook nog heerlijke pizza!

De vorige dag hadden we onze onderburen ontbijt via Uber Eats zien laten bezorgen (dat gebruik ik nog wel eens voor het avondeten, maar hier krijg je zelfs berichtjes tijdens de Uber rit of je niets bij je aankomst wil laten bezorgen) en dus bestelden we pancakes en croissantjes voor ontbijt. Ze zagen er wel wat minder geslaagd uit dan op de plaatjes, zoek de 10 verschillen, dus moesten er erg om lachen en vertrokken toen naar het 9/11 memorial. Inmiddels was het gaan regenen, en mochten we weer eens aansluiten in de rij voor COVID vaccinatie controle voorafgaand aan de security controle, dus kwamen we als verzopen katjes het museum in. Bij aankomst hangt een grote foto van de Skyline van NY van eerder die ochtend, dus nu begrepen de kids pas wat wij zo misten aan de Skyline
Het gebouw en de collectie maakten veel indruk op ons, en het gedeelte over de gebeurtenissen van die dag waren wellicht wat too much voor Isabel en Tim die snel verder gingen naar het gedeelte over de zoektocht naar BinLaden. Willem en Rian bekeken de hele collectie, inclusief geluidsopnames van UA93, dat veel indruk maakte. Tim snapte niet waarom we naar museum gingen als we zelf het niet eens leuk vonden, goed punt, maar we wilden het toch wel graag zien. De watervallen op de plekken van de oude torens zijn een mooie herinnering.

We vonden een leuk restaurantje om te lunchen, en verbaasden ons over de niet gevaccineerden die buiten in de regen op het terras moesten blijven zitten, hier in NY werd je echt bij ieder museum & restaurant gecontroleerd. Zonder bewijs kom je er niet in. Niemand die wij zagen deed hier moeilijk over. Ook niet als ze geen bewijs hadden en dus buiten moesten zitten. Via Defensie hebben we overigens ook al online een QRcode voor NL binnengekregen, top geregeld. Met de metro gingen we naar de Empire State Building, waar we erg genoten van het uitzicht op de 86e floor en zelfs Isabel met haar hoogtevrees het gaaf vond om te zien hoe groot de stad wel niet is! Moe maar voldaan van al die kilometers ploften we 's avonds op de bank in ons heerlijk appartement en online bij lokale restaurants eten besteld.
Maandag gingen we in onze laatste uurtjes nog even wandelen in Central Park (ons appartement was hier 10 min lopen vandaan) en toen weer terug naar DFW voor een korte week werk/school/studie! Het was een prachtige reis met veel indrukken.

• 13 Oktober 2021 - 10:37

Gerrit Rekkers:

Mooie trip, nog suggesties als ik een keer wil gaan?