Week 31 - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Fort WIT - WaarBenJij.nu Week 31 - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Fort WIT - WaarBenJij.nu

Week 31

Blijf op de hoogte en volg Fort

24 Februari 2020 | Verenigde Staten, Arlington

Na een vrije dag op maandag, Presidents day, was het dinsdag weer tijd om naar school te gaan. Isabel had “Mountainmen” dag. Een echtpaar dat ruim 10 jaar heeft geleefd zoals de eerste settlers en native Americans (Indianen) komt de komende drie weken uitleg geven over hoe het leven toen was. Inclusief kleding, eigen originele tipi en allerhande voorwerpen. Allemaal zelf gemaakt en ook gebruikt. Het was erg leuk en leerzaam. Precies iets voor Isabel, leren vuurmaken, tomahawk gooien etc.. Ook Rian en ik hebben kennisgemaakt met deze mensen tijdens onze rondleiding door het hoofd van Lowerschool (1-4 grade) voor overgang Tim naar the “big school”; first grade. Zij heeft een paar weken geleden een nier afgestaan aan een vader van een klasgenootje van Isabel. Erg indrukwekkend. Veel tijdens de rondleiding was al bekend, aangezien het in hetzelfde gebouw is als waar Willem en Isabel zitten. Spaans, Muziek, toneel, arts, math, language arts (lezen, spelling en schrijven). Erg leuk. Hij heeft er ook wel zin in.

Over 1,5 week begint Tim met Teeball, honkbal voor de jongsten. Dus een bat (honkbal knuppel), glove, broek en ballen gekocht. De rest van zijn tenue krijgt hij later (sokken, helm, baseball cap en een heel cool shirt). Echt Amerikaans. Hij wil ook op American football, dan kan hij “lekker beuken”. Nog maar even niet, eerst even bijkomen van deze gebroken elleboog.

De schoolweek verliep verder rustig. Thijs heeft te horen gekregen dat hij ook zijn tweede tentamen (Inleiding Data analyse) gehaald heeft. Dus op naar de volgende! Donderdag is Thijs met de dames een avondje naar Fort Worth geweest. Eerst naar de “Hyenas stand-up comedy club” geweest en daarna nog “even” naar de piano bar geweest. Het was erg gezellig. Voor het eerst even echt het nachtleven in geweest. Uber is echt een uitvinding. Voor een paar dollar ben je in het centrum, iets waar je in Nederland echt een vermogen voor zou betalen.

Afgelopen vrijdag was Willem door een vriend van school uitgenodigd om (samen met nog een vriend) naar de schoolmusical te gaan. Eerst een hapje eten, sushi, en daarna naar de musical “James and the giant peach” van Roald Dahl. Rian heeft hem opgehaald en nog een stukje mee kunnen kijken. Het niveau is echt erg hoog. Willem wil volgend jaar ook meedoen met theater. Willem heeft zijn een na laatste indoor soccer wedstrijd gespeeld. 3-0 achter en met een inhaal spurt kwamen ze langszij waarbij Willem met een hele mooie actie en schot vanaf de randje strafschopgebied diagonaal de 3-3 maakte. Helaas maakte onze keeper 1 minuut voor tijd een “foutje”. Willem is een kind van ons. Die had er enorm de balen van en geeft dat dan ook aan tijdens de wedstrijd. Iets wat wij redelijk gezond noemen, dat je ook scherp op elkaar mag zijn. Dat zijn ze hier nog niet echt gewend, is het niveau ook niet naar. Ook de minuten na de wedstrijd was hij verbeten. In de auto kwam het gevoel van trots naar boven dat hij erg goed gespeeld had en een heel mooi doelpunt had gemaakt. Onze Nederlandse vrienden/collega’s EJ en Ingrid waren ook komen kijken, erg leuk!

Terwijl wij (de mannen) bij het voetbal waren was Rian met Isabel naar Girls engineering day in het Science museum geweest. Een paar weken terug had ik (Rian) de uitnodiging in het museum al gezien, en dat er veel bedrijven en universiteiten aan meewerken. Met gekleurde diodes en een batterij kon je met je eigen potlood tekening (grafiet) een circuit sluiten, je eigen zaklamp maken en Lockheed had uitgepakt met een F35 simulator. Op z’n Amerikaans, dus niet kind vriendelijk over bekende locaties vliegen, nee welk wapen wil je afgooien? Ze heeft zonder blikken of blozen de tegenstander neergehaald, en met een victory roll afgesloten. Leuk dat techniek op zo’n positieve manier gestimuleerd wordt, volgend jaar willen de jongens (vermomd?) mee!

We hebben de week afgesloten met een gezellige verjaardag van Elvis. Lekker eten, lekkere whisky’s en potje poker. Tim dacht dat we naar een echt casino gingen en had een beetje kortsluiting of hij daar dan wel naar binnen mocht. Het thema was zwart wit; Isabel was verkleed als croupier, Tim als TKD bewaker, Willem, Thijs en ik waren op chic als gasten van het casino. Waar je vroeger verkleedde voor feestjes in je studententijd, doe je dat tegenwoordig met je kids, maar we hebben wel erg gelachen met de voorbereidingen. Willem wilde ook niet met de kids mee film kijken, maar leren pokeren; Texas holdem rules. Ging hem zelfs beter af dan mijn Italiaanse collega ;-)

Na lang uitstellen zijn we ook aan de Nederlandse les voor de kinderen begonnen. Ik (Rian) zal eerlijk toegeven dat ik er vooral zelf geen zin in had om in het weekend nog een paar uur aan de slag te gaan. Willem kan in april via de Wereldschool meedoen aan de Route 8 toets, een variant van de Cito. Hij hoeft deze niet verplicht te doen, maar het kan makkelijk zijn om toch een schooladvies op papier te hebben als we terugkomen. Gelukkig vinden de kids de lessen erg leuk om te maken, het 1e thema was verhuizen dus dat sluit wel op de belevingswereld aan. Ik moet wel met alledrie apart de lessen maken, alhoewel vanmiddag Willem ook Tim geholpen heeft met maan, roos en vis uit de tekeningen te zoeken ;-)
Fort

3 jaar wonen & werken in de USA