week 34 Spring break Florida keys - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Fort WIT - WaarBenJij.nu week 34 Spring break Florida keys - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Fort WIT - WaarBenJij.nu

week 34 Spring break Florida keys

Blijf op de hoogte en volg Fort

15 Maart 2021 | Verenigde Staten, Arlington

Deze week begint Spring Break, een week voorjaarsvakantie voor de kids en vooral bekend van de universities die hun studenten een weekje vrijlaten om te feesten. De school week werd donderdagavond afgesloten met een nieuwe track meet, dit keer met andere atletiek afstanden en Willem had discuswerpen en de 400M uitgekozen. Thijs en Tim hadden voetbal training en met Anouk (buurmeisje) en Isabel gingen we Willem aanmoedigen en daarna inpakken!

Vrijdagochtend vlogen we naar West Palm Beach (Florida) nadat we het hele DFW airport gezien hadden. Onze vlucht was verplaatst van de A gates naar de D gates en de Skylink tram werkte niet, we vroegen ons af hoe die minder fitte Amerikanen de vlucht gehaald hebben. Het vliegtuig was weer overboekt, misschien was dit een truc om van de extra passagiers af te komen. We kregen wel tot 675 dollar aangeboden om een andere vlucht te nemen, volgende keer zullen we toch met een dagje speling boeken want nu wilden we niet omboeken en vooral lekker op vakantie!. De volgende tussenstap was een beetje spannend, want de huur locatie van de RV bleek een uur eerder dicht te gaan dan op de website was aangegeven en we hadden 43 minuten om van de andere kant van de stad met een Uber de deadline te halen. Ik had al even vooruit gebeld om te laten weten dat we er echt aan kwamen en gelukkig hadden ze op ons gewacht en stond er een dikke 30 ft RV klaar. Het vrachtwagenrijbewijs van Thijs kwam heel goed van pas. Deze keer hoefden we minder scherpe bochten te nemen dan in eerdere vakanties en daarom hadden we een groter maatje RV uitgekozen. Het voordeel is vooral dat je er met 7 mensen in kan slapen, en nu hoeven we ’s ochtends niet die tafel om te bouwen. Ook hebben we een lekker 2p bed en een aparte douche en toilet, een heerlijk huisje op wielen.

De eerste avond reden we over de Florida Turnpike naar het Zuiden, we gingen via Miami en met zo’n 5 baans tolweg kan je gewoon midden door de stad zonder files. We begonnen aan de 42 bruggen naar Key West ( waarvan eentje 7 mile lang) en gingen de eerste nacht op Key Largo slapen. We hadden een prachtig plekje tegenover het water met een eigen Tiki hutje om te borrelen en ontbijten. We leken wel het enige gezin op de campsite, je struikelt hier over de snowbirds…de 55+ ers. Onderweg hadden we al meerdere “adult” woon communities gezien (en ik had ook alwel wat campsites gezien die zich op de oudere medemens richten), maar…hier in Key West ook , senioren en gays; geen gezin te vinden. De camping had een eigen strandje en daar gingen we nog ff kijken , en Isabel vond het een echt krokodillen bosje en bleek de volgende ochtend gelijk te hebben toen we de waarschuwingsbordjes in het daglicht wel konden lezen.

De volgende dag reden we verder via mooie bruggen en eilandjes, en gingen we aan het water lunchen bij Key Fisheries (goede tip uit de Lonely Planet). Onze RV is een beetje groot en we bezetten ongeveer 5-6 parkeer plekken, maar we kwamen toch bij dit leuke restaurantje aan het water. Thijs koos uiteraard een mixed fish grill, terwijl de pelikanen op de achtergrond aan het vechten waren om een aal. Daarna reden we verder naar onze volgende tussenstop Bahia Honda Statepark (deep bay in Spaans), met de mooiste strandjes in de Keys. Iedereen draagt hier een mondkapje in de National parks (ook buiten) en nadat we in de RV onze zwemkleding aan gedaan, stonden we ons af te vragen of je nou met die mondkapjes moest gaan zwemmen…Dat hebben we maar niet gedaan, maar erg gelachen om de mensen op het strand in bikini met mondkapje. Het was heerlijk zwemmen en daarna het laatste stukje naar Key West!

Bijna alle hotels waren al volgeboekt en tijdens het Internet surfen kwam ik een hele mooie campground tegen in Key West, zo kwamen we op het idee om met een RV te gaan ipv hotels (ook ideaal straks in de Everglades). De campground was net zo mooi als op de foto’s op Internet met een plekje aan het water, een zwembad en een ontbijt foodtruck. We gingen even lekker zwemmen. We moesten ons heel even inhouden aangezien er veel snowbirds in het water waren, toen die opeens allemaal tegelijk eruit gingen (bingo???) kwamen er ook andere kinderen bij en was het tijd voor een bommetje!!! ’s Avonds gezellig bij de Italiaan uit eten geweest. Willem begint steeds meer uit te proberen met eten, leuk!
De volgende ochtend was in de VS de klok al verzet en waren we nog net op tijd voor onze kajak tocht in de mangrove bossen. Eerdere kanotochten met de kids waren geen succes vanwege te sterke stroming, maar in de mangrove leek het me wel kunnen en 3 maal is scheepsrecht! Het was een prachtige eco tocht onder begeleiding van een gids, die met z’n schepnetje de mooiste dingen van de bodem haalde voor ons (en weer terug zette). We hebben sting rays gezien, grote krabben (die ze hier niet eten, het water is te warm), sea urchin (zee egel met stekels) op je hand, de beschermde queen conch, fireworms en tussen de mangrove bossen door gevaren. Willem ging alleen en dat ging supergoed, Tim heeft een paar mooie selfies van hem en mij gemaakt en Isabel zat volop te genieten terwijl Thijs voor twee aan het paddlen was.

Ondertussen waren we rood en krokant, en na een rondje zwemmen gingen we de toeristische plekken in Key West bezoeken. We waren hier al eerder geweest, maar de kinderen nog niet dus we hebben uiteraard een foto gemaakt bij de boei met het meest zuidelijk punt van de USA (wat een wachtrij!) en daarna de strandhuizen, winkeltjes en vooral de mensen bekeken. We kwamen een restaurantje tegen dat Fogarty’s heette, de achternaam van onze vrienden Mirjam & Luke dus daar moesten we zeker op het terras eten. Op de boulevard gaat iedereen naar de zonsondergang kijken en daarna alle straatoptredens op Mallory Square. Zowel Willem als Thijs werden er een keer uitgehaald om met de show mee te helpen, Willem met een kaart truc (waarmee hij zijn gekozen en ondertekende kaart terug uit een manderijntje !) Thijs mocht meehelpen met de ladder van de acrobaat op zijn plek te houden (zie onderstaande filmpje), de kids keken hun ogen uit en we wilden allemaal nog wel een paar dagen blijven, maar morgen gaan we verder richting de Everglades!