Week 35 Spring Break deel 2 Everglades - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Fort WIT - WaarBenJij.nu Week 35 Spring Break deel 2 Everglades - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Fort WIT - WaarBenJij.nu

Week 35 Spring Break deel 2 Everglades

Blijf op de hoogte en volg Fort

22 Maart 2021 | Verenigde Staten, Arlington

Na een heerlijk bezoek aan Key West reden we de volgende ochtend terug via de Keys naar National Park de Everglades. Onderweg gingen we nog naar een lokale brouwerij, waar we in de prachtige tropische BeerGarden een flight met 5 biertjes van de Key Breweries konden uitproberen en een taco foodtruck voor de kids. We konden niet teveel drinken, want we moesten nog boodschappen inslaan voor de Everglades en met deze enorme RV was het toch beter als Thijs de bestuurder was (die heeft gelukkig een groot rijbewijs uit zijn GGW tijd).

Na wat vreemde binnen weggetjes kwamen we bij de Everglades uit, voor het op 2 na grootste National Park dachten we dat we via de verkeerde afslag binnen kwamen (door de woonwijk met de RV), maar dit bleek toch de goede route te zijn. We gingen eerst een trail lopen voordat we naar de campsite gingen, bij de Anhinga trail gingen we enthousiast op zoek naar wildlife om de pool. We vonden een baby krokodil/ alligator (toen kenden we het verschil nog niet), en via vlonders zagen we mooie turtles en vooral veel vogels. De Anhinga bleek een “slangvogel” te zijn, die in het water duikt en dan onderwater op vissen ging jagen, erg mooi om te zien. Niet veel alligators gevonden, dus enigszins teleurgesteld liepen we terug naar de auto, om ineens een alligator op 1m van het pad te vinden (te voet is dat best dichtbij…je hoort 15ft afstand te houden). Aan de andere kant was een alligator op jacht, die mooie geluiden maakte als hij boven water kwam en er kwam een enorme schildpad voorbij gezwommen, zodat de terugweg het mooiste gedeelte van de hike was!

Na nog een klein stukje rijden kwamen we aan bij onze campground Low Key Pines, de campgrounds in de national Parks zijn altijd erg basic qua sanitair maar de locaties zijn zo fantastisch! Nu hadden we weer een prachtige ruime plek met fire pit aan het water tussen de palmbomen (voor 18 dollar). Zonder elektriciteit betekent ook geen iphone en computer spelletjes, maar de kids schakelen moeiteloos over op voetballen en kaartspelletjes. Het ritselen in de bosjes vertrouwden we toch niet helemaal, dus ’s nachts mocht iedereen in de camper naar de toilet ipv over het terrein in je eentje…Aangezien we bij zonsondergang opgegeten werden door de muggen, zaten we nog even ingepakt in het donker buiten te borrelen (DEET night ipv date night) en van de sterren te genieten.

De volgende ochtend werden we wakker van alle vogels om ons heen en gingen we (na een GGW foto bij de Nike missile site) op pad naar Shark Valley, een ander gedeelte van de Everglades (ze hebben hier zowel zoet- en zoutwater gebieden). Thijs had al heel lang een boottocht met een Airboat op z’n verlanglijstje staan en het was echt prachtig om door het water heen te blazen! We vonden al een baby alligator op de parkeerplaats, en na een foute groepsfoto voor een greenscreen gingen we varen. Soms leek het net of de gids door het riet stuurde en het kon voor Tim niet hard genoeg gaan (lekker driften!), alhoewel we wel even moesten stoppen om af en toe het wildlife te bekijken. De kids hadden een opdrachtenboek voor hun Junior Ranger badge meegenomen uit het Visitor Center, dus waren op zoek om de laatste items van hun checklist (voor mij ook leerzaam; een airplant is dus een plant die in een boom groeit). Na de tocht mochten de kids een baby alligator vasthouden, alleen onze kids durfden dat, alle Amerikaanse kinderen stonden bang te zijn. Daarna zag ik pas dat de andere gids wel een elastiekje om de bek van kroko deed, gelukkig goed afgelopen…

Na de lunch (waar we ook crocodile burgers en specialiteit frog legs konden kopen) gingen we door voor een tramtour door het gebied. Het was 15 km retour naar de Observation tower en wauw, wat hebben we veel alligators gezien, zoveel dat de tram er op een gegeven moment niet eens meer voor stopte, haha. Er waren gebieden afgezet waar een agressieve alligator woonde (al 3 generaties), en plekken waar baby gators opgroeiden. Baby alligators groeien een feet per jaar, en pas na 5 jaar (of 5 ft) krijgen ze hun definitieve kleur. De meeste gators halen dat helemaal niet omdat ze al opgegeten zijn door de andere wilde dieren, of zelfs hun eigen moeder! Vanuit de tram kon je erg goed de alligators zien, er was zelfs een turtle eieren aan het leggen op het pad. Bij de observation tower hebben we een kleine hike gedaan, maar te voet was het toch wel behoorlijk spannend terwijl de krokodillen naast je zwemmen en bleven de kids voor het eerst uit zichzelf tussen ons in lopen, haha.

Na nog een nacht op de campground gingen we de volgende dag naar het Flamingo Visitor Center aan de zuidkant, waar we Manatees in het wild hebben gezien! Deze enorme beesten gaan daar graag in de haven zwemmen, en we zagen er zeker 8 bij elkaar en ondanks hun gewicht zien ze er superschattig uit met hun snuitjes. Nadat we de laatste dieren voor de ranger opdrachten gevonden hadden konden Willem, Isabel en Tim hun junior ranger badge ophalen, maar niet zonder controle van het werkboekje en afleggen van de ranger eed dat ze voor de natuur zullen zorgen. Erg trots maakten we foto’s bij het naambord bij de ingang. We hadden ondertussen de RV ingepakt en een verrassing voor de kids; de laatste 2 dagen hadden we een luxe tropisch huisje geboekt. Je weet nooit precies wat je boekt, maar deze bungalow was nog mooier dan de foto’s op internet!

Aan de voorkant leek het huis heel klein en oud, dus schrokken we eigenlijk eventjes toen we uit de Uber stapten…maar toen we binnen kwamen liepen we via een hippe woonkamer in een luxe keuken, door naar de patio met BBQ en pizza oven door naar het prive zwembad met bar tussen de palmbomen. We wisten niet hoe snel we onze zwemkleding moesten vinden om heerlijk in het zwembad te springen na best wel wat dagen niet onder de douche… Er was een verlaagd gedeelte om te borrelen, en gashaarden om ’s avonds lekker te blijven zitten en zo hebben we de vakantie heerlijk afgesloten!