Week 48 Yosemite, Kings Canyon & Sequoia NPs - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Fort WIT - WaarBenJij.nu Week 48 Yosemite, Kings Canyon & Sequoia NPs - Reisverslag uit Arlington, Verenigde Staten van Fort WIT - WaarBenJij.nu

Week 48 Yosemite, Kings Canyon & Sequoia NPs

Blijf op de hoogte en volg Fort

21 Juni 2021 | Verenigde Staten, Arlington

Vorige week zondag maakten we kilometers onderweg naar Yosemite, terwijl we onderweg via Radio 1 naar de voetbal wedstrijd van het Nederlands elftal konden luisteren. Na een luxeprobleem met een palmboom voor de deur bij de laatste stopplek gingen we nu toch echt voor een week de bewoonde wereld en het bereik van de wifi/cell phone uit.

De campsite bij Yosemite was prachtig, en met onze permit gingen we de eerste dag het hoogste stuk van Yosemite ontdekken bij Tuolumne Meadows hoog in de bergen, na een paar tussenstops met prachtige uitzichten op El Capitan, Tunnel view langs Tioga road. Het was ook een weg met haarspeld bochten (vandaar dat “kleine” maatje RV) en om de beurt werden we wel wat wagenziek. Isabel was misselijk en Thijs dook de eerste de beste turnout in. Iedereen achter ons dacht dat we dieren gezien hadden, want alle auto’s achter ons gingen er ook mee af en we parkeerden bij een klein prachtig bergmeertje. We werden aangesproken door iemand die een youtube/instagram had met reisvideo’s (roadwarrior360) , en Thijs en Isabel (met inmiddels een schoon shirt) kwamen in zijn video: “Hit the road!” Voor ons heet deze tussenstop Puke Lake, maar op zijn video ziet het er supermooi uit en niemand had wat door!

We hadden een hike uitgekozen naar Dog Lake, en terwijl wij onze rugzakken aan het inpakken waren op de parkeerplaats hadden de kids een Ranger gevonden die ze leerde hoe ze berenpoep konden herkennen (met extra veel gras net na de winterslaap) en de beste tips voor de steile klim. Het was een prachtige route omhoog langs bergbeekjes (de unicorn creek, inderdaad een landschap zoals je dat in tekenfilms ziet) en na wat miles kwamen we bij een prachtig (en koud) bergmeer uit. De kids hadden de boodschap om genoeg salty snacks te eten tijdens de hikes goed onthouden en na een lekkere picknick hadden we nog energie over om ook de Lembert Dome te beklimmen en boven de boomgrens van de natuur te genieten. Op de campsite hadden we een prachtige plek in de bossen, maar na een bordje pasta gingen we allemaal moe & voldaan ons bed in, het kampvuur moest nog een avondje wachten. Overdag is het erg warm (30+) maar gelukkig koelt het ’s avonds lekker af.

De volgende ochtend stonden we weer vroeg op om de drukte voor te zijn en Tim had gezien dat je fietsen kon huren in Yosemite Valley. Op deze manier konden we van de ene naar de andere waterval fietsen, en omdat kaart lezen, foto’s maken en rondkijken tegelijk best moeilijk is hebben we de hele vallei gezien. Het scheelde heel wat loopwerk maar ook parkeerplek vinden met d e RV. “s Ochtends reden we naar de Lower & Upper falls en daarna met de fiets via Half Dome naar Mirror Lake met het ene mooie uitzicht na het andere, en uiteraard een berg beekje om even af te koelen. Onderweg naar Kings Canyon NP hoorden we op de autoradio (die had nog wel ontvangst) dat er een hittegolf aan zat te komen, en waar we nu na de koude nachten nog wel eens ff ’s ochtends de verwarming 5 minuten aanzetten (de luxe van een RV ), zou dat bij de 40 graden niet meer nodig zijn.

De volgende dag gingen we op pad naar het hoge gedeelte van Kings Canyon en kwamen we bij Road’s end, tja waar de weg echt op hield en je alleen nog maar te voet (of te paard) verder de Sierra Nevada in kan. De kids vonden het fascinerend dat de weg op kon houden, en wij gingen langs mooie watervallen bij Roaring River Falls naar een campsite bij Sheep Creek, waar we na hamburgers en een kampvuurtje tevreden in slaap vielen. De kids gebruiken de bearbox als een extra zitplek, we verbazen ons over hoe goed beren kunnen ruiken, onze dichte flessen en tandpasta moesten we opsluiten en zelfs autostoeltjes ruiken als eten voor een beer. De volgende dag was het echt te heet, en besloten we ’s ochtends bij de Grizzly Falls te ontbijten en alleen op pad te gaan naar de General Grant Tree (1700 jaar oud, 12 meter diameter) en een hike in het bos en daarna een middag bij een meertje (Hume Lake) te gaan zwemmen en chillen. We hadden weer een prachtige site bij Princess campground, met een boomstronkje van een paar meter breed , die tot kidsclub werd gedoopt terwijl we bij de picnick tafel met onze Napa Valley cabernet inmiddels “gluhwein” zaten…

Aansluitend gingen we wat zuidelijker naar Sequoia NP, waar we een hike naar de Tokopah falls uitgezocht hadden. Gelukkig was het bewolkt, want de family hike volgens de reisgids was wat pittiger dan we aan hadden zien komen en het duurde uren voordat we naar boven geklauterd waren, maar het was een prachtige route door heerlijk geurende bossen, meadows (bergweides) en granieten bergen langs een riviertje. Helemaal gesloopt besloten we de parkbus naar de General Sherman tree te pakken, de grootste boom ter wereld. Prachtig om te zien en de bomen zijn zo groot dat je het bijna niet op de foto krijgt. ‘s Avonds gingen we op zoek naar onze campsite die in een afgelegen gedeelte van het park lag, en echt fantastisch was aan de creek , met heel veel ruimte en supermooi uitzicht, ook om van de sterrenlucht te genieten. Terwijl we dit schrijven zijn we onderweg naar de sterren in Hollywood, op naar de bewoonde wereld in Los Angeles!